Een nieuwe week, een nieuw levensjaar en eerst een paar dagen weekend nemen van het weekend. Dat is wat ik op de maandag en dinsdagochtend na Masters Of Dirt uitvoerde in Innsbruck, voordat ik in de auto stapte en weer terug naar huis reed. Tijdens die rit bedacht ik mij dat ik wel wat meer met automotive fotografie wil gaan doen. Zodoende stopte ik na anderhalf uur rijden op de Fernpass alvast voor deze foto:

Na thuiskomst ben ik op woensdagochtend dan ook allereerst richting de carwash gereden om mijn auto van buiten- en van binnen helemaal schoon te maken. Het idee: mijn eigen auto gebruiken voor een fotoset, die ik naar autohandelaren in de provincie Groningen kon sturen. Details vastleggen op aantrekkelijke, gelikte maar wél eerlijke foto’s. Alles wat mooi en interessant is aan een auto staat natuurlijk vooraan maar permanente vlekken, deukjes en krasjes werden (voor de verandering) eens niet weggewerkt; iets waar ik over het algemeen juist vrij nauwkeurig in ben. 

Hoe komt zo’n fotoserie tot stand? Vrij simpel. Met de stopwatch bijdehand heb ik gemeten dat het schieten van een dergelijke serie (50-70 foto’s) ongeveer een uurtje duurt. Het selecteren en nabewerken, met als resultaat zo’n 20 tot 30 foto’s, neemt een half uurtje in beslag. Dat zou dus betekenen dat het qua arbeidsintensiviteit €75,- per auto zou kosten om een goede fotoserie af te leveren. Mij lijkt het, dat een auto geld kost naarmate hij langer bij een handelaar staat. 

Zou een goede fotoserie helpen bij een snellere verkoop en daarmee geld kunnen besparen? Ik acht de kans zeker aanwezig. Ziet de website (of online advertentie) van een handelaar er professioneler én herkenbaarder uit met sterke, professionele foto’s en levert dat meer betrouwbaarheid en een betere eerste indruk op? Ik twijfel er niet aan! 

Los van de ‘normale’ series vind ik het natuurlijk ook maar al te leuk om een exclusievere auto op een speciale locatie te schieten en nét even dat beetje extra werk in de nabewerking te steken. Sommige dingen verdienen nou eenmaal een beetje meer aandacht.

Naast de in- en verkoop van auto’s is een dergelijk bedrijf natuurlijk nog altijd een gebouw waarin een, als het goed is, gezellig team aan het werk is; óók corporate fotografie kan je gewoon aan mij over laten. Daarover volgt later meer!